Arkiv

Resultat: Andre sykdommer/tilstander (378) viser 61 - 80

Bør en frisk cøliaker unngå melkeprodukter?

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? ...

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? Håper ikke det..

Nico, 22. november 2023 18:03

Nei, men det er lett å misforstå det som ble referert i avisen. Vi måtte gå ut med en melding + se annet svar i denne ukes nettprat.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.33

Bør jeg kutte ut melk?

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841 ...

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841

Nina, 22. november 2023 17:52

Nei, som det fremkommer av det vi la ut så var dette noe det ble spekulert på, men det gjelder kun personer med ubehandlet aktiv cøliaki, og de vet ikke at de har cøliaki. Når de får diagnosen så skal de på glutenfri og melkefri kost (pga problemer med å bryte ned melkesukker). Når man har fått roet ned tarmen på GFD har vi ingen holdepunkter for at melkedrikking påvirker emaljedannelsen til de permanente tennene.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.10

Er det riktig at jeg har større sannsynlighet for å få diabetes type 1?

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen? ...

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen?

Ingvar, 19. november 2023 11:29

Ikke fordi du har fått cøliaki i voksen alder, men siden du har oppdaget at du har cøliaki (og har nok hatt det en stund) har kroppen din avslørt at du er i den gruppen mennesker som har økt risiko for diabetes type 1. Dels deler du vevstyper med det som høyrisiko HLA-variantene for å utvikle diabetes (HLA-DQ2.5/DQ8 kombinsajonen) som også gir høyere risiko for å få cøliaki, og dels deler man andre risiko-gener for utvikling av autoimmun sykdom. Derfor ser vi en økt forekomst av diabetes blandt cøliakere og visa versa.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.27

Kan man få vondt i magen og kvalme av Valerina natt?

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk...

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk vondt i magen og kvalme. Har dere noen erfaring?

Annie, 18. november 2023 13:25

Valerina/Valerina forte inneholder ikke Melatonin, men er et ekstrakt/tørket produkt fra Valerina-roten. Hyppig bivirkning er gastrointestinale symptomer (f.eks. kvalme, abdominale kramper) kan forekomme etter inntak av valerianarot. Så dette er vel en reaksjon på valerinaroten.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.24

Kan en være overvektig og ha cøliaki?

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki? ...

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki?

Mariann, 17. november 2023 14:00

Ja, du kan være overvektig og ha cøliaki. Faktisk er 2/3 av alle voksendiagnostiserte cøliakere på pluss siden av idealvekten. Det er kun de sykeste som spiser mye glutenholdig mat (hvete, bygg rug) som får en så skadet tarm at de ikke klarer å ta til seg næring. I dag spiser vi mye annet så man kan godt ha en moderat aktivitet av sin cøliaki (fordi man ikke spiser så mye gluten), og legge på seg da man spiser så mye annet, kalorikrik mat.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.14

Brokkoperasjon og cøliaki

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid n&a...

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid nå og laktosetoleransen gikk over etter 7 mnd. Litt småsymptomer som oppblåsthet og kronisk obstipasjon siden (tar visiblin). Et MESH nett er jo et fremmedlegeme. Kan det lage kronisk inflammasjon og være uheldig for en med cøliaki om det ikke strengt tatt er helt nødvendig?

Karo, 16. november 2023 10:10

Vurder om Mesh'en skal ut, uavhengig av at du nå er en cøliaker i rekonvalisens på god vei til å bli helt frisk fra din cøliaki. Du har ikke noe mer eller mindre risiko for å reagere på MESH'en fordi om du nå er en (frisk) cøliaker på glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.04

Bør jeg være bekymret?

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdr&...

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdråper i do ved avføring, men avføring var normal . Er dette vanlig eller er det grunn til bekymring? Mvh Finn

Finn, 15. november 2023 12:55

Vanskelig å vite hvor de blanke dråpene kom fra. Tror ikke det var fra din avføring, og ei heller at du har fett i avføringen etter så lang tid på GFD. Cøliaki-indusert fett i avføringen vil da også være gjevnt fordelt i avføringen og gjøre hele avføringen fet som gjør den vanskelig å skylle ned etc, ikke bare noen blanke dråper. Mulig de blanke dråpene kom fra et annet sted (penis-prostatsekret?)

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.48

Kan man være allergisk for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress?

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)? ...

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)?

Unn S., 12. november 2023 15:17

Ja, men muligens på en annen måte enn den jeg tror du tenker på. Allergiske personer med gresspollen allergi viser kryssreaksjon mot hveteproteiner, så de kan reagere allergisk på inhalasjon av melstøv. Bakere med mel-astma har ikke samme kryssreaksjon mot gresspollen. Når det gjelder matvareallergi kan man reagere allergisk på hveteproteiner inkludert gliadin (omega-5 gliadin) og da kan man reagere på mindre enn 20ppm gliaidn, så en hvete-allergisk person kan reagere på glutenfritt brød. I tillegg kan allergiske personer ha allergier mot de alternative glutenfrie "meltypene" som inkluderes i den glutenfrie maten. Men om dette skyldes kryssreaksjon fra en sterk gresspollen allergi eller en egen utviklet allergi er det mindre data på. Reagerer man så får man holde seg borte fra det, eller finne andre typer glutenfrie brødvarianter som man takler.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.20

Har ofte følelsen av at mat er et problem

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … . ...

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … .

Arthur, 09. november 2023 21:56

Det er vanskelig å svare på i denne kommunikasjonskanalen, så det bør nok utredes hos lege. Det kan også være et mentalt problem, men som sagt det er best at du tar det med legen din.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36

Er dårligere etter overgang til glutenfri diett, bør jeg ta flere intoleransetester?

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd...

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd, så vet at det tar tid for tarmen å bygge seg opp. Er det vanlig å reagere på glutenfrie meltyper? Kan det evt. hende det er flere ting jeg ikke tåler? Jeg føler vel egentlig generelt at jeg tåler minimalt med mat, det gjelder også andre ting. Har dere noe erfaring med intoleransetester som man kan bestille på nett, med blodprøve i fingeren? Kan det være en løsning for å finne ut hva man reagerer på akkurat nå når jeg er i starten av den glutenfrie dietten?

Dårlig av glutenfritt + intoleransetest, 05. november 2023 18:53

Du har nok en veldig følsom tarm, for tiden. Muligens vil dette roe seg ettersom tarmen tilheles. Når man ikke blir bra av GFD alene så er det vanligste at man har en irritabel tykktarskatar (IBS) i tillegg og da må man spise minimalt med såkalt FODMAP-rike matvarer. Et slikt FODMAP-redusert og glutenfritt kosthold kan være utfordrende å få til, og det krever en viss kunnskap om matens FODMAP innhold. Hvetstivelse, inneholder FODMAP karbohydrater (Fruktaner) som endel reagerer akutt på (bulder oppblåsthet med/ute smerter, mye luftavgang og småskvetting av avføring. Andre klassiske FODMAP-rike matvarer er løk/hvitløk, epler, sopp etc. (står mye om dette på nettet). IBS-plager kommer og går langsomt så du må spise FODMAP-redusert kost i minimum 10 dager før du kan merke forskjellen, og dersom du går tilbake til normal, FODMAP-rik kost så tar det noen dager før tarmen begynner å leve sitt eget liv igjen. En elimineringsdiett for å se om det er dette er en sannsynlig forklaring er å spise kylling brystfilet og ris til alle måltider i 7-10 dager (jada, man blir lei) eller til du merker at plagen er borte. Ofte blir plagene borte etter 3-6 dager, og da vet du muligens litt mer om hva du tåler. Allergitester på nettet (dråpe blod) er neppe lurt. Da taper du penger og får mange påstander tilbake som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Først bør du finne ut om det er en FODMAP-indusert IBS som plager deg, og om det ikke hjelper med FODMAP redusert mat (eller eliminsasjonsdietten) kan du gå tilbake til legen din å få underøkt om du har noen klare tegn på matvareallergi, og evt. få en ny vurdering av tarmen for å få bekreftet at tilhelingen har startet.
(Som medlem i NCF får du også tilbud om en gratis samtale med ernæringsrådgiver.)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.22

Er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, som regnbuehinnebetennelse?

Takk for svar, men har du noen kommentar til siste spørsmålet mitt; er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, i mitt tilfelle regnbuehinnebetennelse. Er det håp om å bli bedre når tarmen er frisk? ...

Takk for svar, men har du noen kommentar til siste spørsmålet mitt; er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, i mitt tilfelle regnbuehinnebetennelse. Er det håp om å bli bedre når tarmen er frisk?

Maria, 01. november 2023 19:45

Såkalt "lekk tarm" er et begrep som er mye omdiskutert og som har vært vanskelig å måle. Slik det tradisjonelt har vært målt har det vært ganske vanlig å ha en mindre tett tarm slik at småmolekyler (biter av proteiner) lettere kommer over slimhinnen. Noen mener dette øker riskikoen for autoimmun sykdom, men bevisene har vært sparsomme. Cøliaki har mye mer "lekk tarm" og gluten i seg selv løser opp de tette forbindelsene mellom tarmcellene så det blir mer lekk tarm. Om dette påvirker din regnbuehinnebetennelse får du først klarhet i om det roer seg etter at du har spist glutenfritt en god stund (1-3 år som et minimum). Det er mulig dette er en egen selvstendig cøliaki-uavhengig autoimmun prosess som du dessverre også har fått. Uansett, "gå glutenfritt så blir alt så mye bedre" :-)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.04

Håper å bli kvitt regnbuehinnebetennelsen

Hei, Jeg er ei kvinne i begynnelsen av 60-årene. Fikk cøliakidiagnosen for ca. 7 år siden. Spist glutenfri diett etter det. For ca. 4 år siden testet jeg positivt på melkeprotein. Har altså melkefri diett også. Flere plager som uregelmessig puls, matthet, a...

Hei, Jeg er ei kvinne i begynnelsen av 60-årene. Fikk cøliakidiagnosen for ca. 7 år siden. Spist glutenfri diett etter det. For ca. 4 år siden testet jeg positivt på melkeprotein. Har altså melkefri diett også. Flere plager som uregelmessig puls, matthet, anspenthet har stort sett blitt borte. Men jeg har gått ned i vekt ca, 7 kg , fra slank til mager. Har fått god kostveiledning, tror jeg, men likevel vanskelig å legge på meg. Men det som plager meg mest er en annen autoimmun sykdom, regnbuehinnebetennelse. Det startet for ca. 10 år siden. I jakten på årsaken til dette, ble cøliaki oppdaget (jeg har ingen revmatisk sykdom). Jeg har tenkt at det kunne være et håp om å bli bedre/bli kvitt regnbuehinnebetennelsen når tarmen var intakt igjen. Men det er kanskje ikke riktig?

Maria, 31. oktober 2023 19:53

La oss anta at du er blitt klinisk frisk fra din cøliaki, og at tarmen har gjenopptatt normal funksjon (men vi vet fra andre undersøkelser at den bruker lang tid på å bli helt normal). Spørsmålet er derfor om du har en annen tilstand som forklarer vektnedgangen. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med legen din, og hold cøliakien utenfor, for den er du i utgangspunktet ikke syk av fordi du spiser og har spist glutenfritt i lang tid.

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 19.10

Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å spise glutenfritt?

Hei, jeg oppdaget nesten litt tilfeldig at jeg har cøliaki. Hadde bare hatt tidvis litt vondt i magen en måneds tid da jeg tok blodprøve som viste veldig høye verdier og fikk det bekreftet av gastroskopi. Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å ...

Hei, jeg oppdaget nesten litt tilfeldig at jeg har cøliaki. Hadde bare hatt tidvis litt vondt i magen en måneds tid da jeg tok blodprøve som viste veldig høye verdier og fikk det bekreftet av gastroskopi. Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å spise glutenfritt? Har forstått at tarmtottene blir ødelagt uansett hvor lite symptomer man har, men hva slags konsekvens har det utenom muligens en litt større risiko for kreft og benskjørhet?

Gry, 28. oktober 2023 17:14

Du tror du er frisk, men er det ikke, så du vet ikke hvordan det er å være frisk før du har spist glutenfrit 1-3 år (det tar ofte lang tid å bli frisk fra cøliakien). De fleste voksen diagnostiserte cøliakere blir merkbart bedre (mer energi) og kjenner en tilfriskning innen kort tid (3-6 mnd), men så tar det lengere tid å bli helt frisk. Du må bare erkjenne at du har cøliaki og begynne med glutenfri kost. Konsekvensen av å fortsette er økt dødelighet, ofte av luftveisinfeksjoner (i tillegg til økt kreftrisiko). Men det viktigeste er at du ikke vet hva det vil si å være frisk før du har blitt frisk fra din cøliaki.

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 18.03

Kan cøliaki utløses av virusinfeksjoner?

Hei! Kan cøliaki utløses av virusinfeksjoner? Da f.eks. covid? Har dere evt. hørt om noen tilfeller der "post covid" med magesmerter, oppblåsthet, utmattelse og hjernetåke kan være en udiagnostisert cøliaki? ...

Hei! Kan cøliaki utløses av virusinfeksjoner? Da f.eks. covid? Har dere evt. hørt om noen tilfeller der "post covid" med magesmerter, oppblåsthet, utmattelse og hjernetåke kan være en udiagnostisert cøliaki?

Jen, 28. oktober 2023 10:11

Vi tror ikke en virusinfeksjon utløser cøliaki, men cøliakien kan bli oppdaget i etterforløpet av en infeksjon fordi man da blir undersøkt. Vi vet vel egenetlig ikke om cøliakien kan forverres (og derved bli mer symptomatisk) i etterforløpet av en virusinfeksjon, men det er immunologisk mulig (og sannsynelig).

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 18.00

Vitaminmangel og magevondt

Overvekt var ikke en del av mitt spørsmål, men vitaminer og tilskudd (trenger eg å ta tilskudd av folinsyre). Har ikke blitt utgreia for cølaki, men fastlegen tar blodprøver på vitaminer som ferritin, b9 og b12 . Det siste 1 og 1,5 året har ferritin og b9...

Overvekt var ikke en del av mitt spørsmål, men vitaminer og tilskudd (trenger eg å ta tilskudd av folinsyre). Har ikke blitt utgreia for cølaki, men fastlegen tar blodprøver på vitaminer som ferritin, b9 og b12 . Det siste 1 og 1,5 året har ferritin og b9 vart lave men b 12 er fint. Har refluksplager og vekslende mage- og tarmsymptom i tillegg. Vitaminmangel vart oppdaget ved tilfeldighet, men magen har eg slitt med i mange år. Spiser derfor gluten.

Dame i begynnelsen av 50 åra, 27. oktober 2023 15:49

Mulig jeg misforstod, men jeg oppfattet det slik at du hadde blitt diagnostisert med cøliaki og valgt å fortsette med glutenhodig diett. Uansett årsak (oftest er det en årsak) så er det en fordel å ha normale vitaminnivåer, så dersom du er lav på folsyre (vitamin B9), så bør du ta tilskudd. Det samme gjelder andre vitaminer som du mangler eller har veldig lav på. Folsyremangel er noe av det som er kakarkteristisk å mangle ved cøliaki (sammen med jern).

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 17.57

Har jeg økt risiko for hjerte- og karsykdommer?

Hei! Jeg har vært diagnostisert i over ti år og er nå 35. Har spist glutenfritt helt siden diagnosen, men holder meg unna prosesserte produkter og meltyper med for mye stivelse, da dette gjør meg opplåst og uvel i magen. Mitt spørsmål er tilknyttet hjerteh...

Hei! Jeg har vært diagnostisert i over ti år og er nå 35. Har spist glutenfritt helt siden diagnosen, men holder meg unna prosesserte produkter og meltyper med for mye stivelse, da dette gjør meg opplåst og uvel i magen. Mitt spørsmål er tilknyttet hjertehelse. Jeg har en del hjertetrøbbel på fars side i familien. Samtidig har jeg selv alltid hatt litt høy hvilepuls og litt hjertebank innimellom. Jeg hørte nå en lege si at det er høyere sannsynlighet for hjerte-karsykdom for de med cøliaki, da knyttet til inflamasjonsprosesser, og muligens diverse mangeltilstander over tid, som igjen påvirker andre organer. Selv er jeg over gjennomsnittet aktiv, normalvektig og har et balansert kosthold. Nå er jeg blitt litt nervøs for kombinasjonen av familiær predisposisjon for hjertetrøbbel kombinert med cøliakien. For uten om det nevnt over har jeg ingen andre symptomer på hjertesykdom. Er det slik at cøliakitilstanden i seg selv fører til økt risiko for hjerte-karsykdom, eller menes det ubehandlet cøliaki, og dermed pågående innflammasjon? Vil det ha noen spesiell verdi å være føre var, og undersøke seg, hvis man har mulighet? Jeg har en far som nettopp har gjennomgått hjerteinfarkt, noe som påvirker at jeg tenker litt ekstra på dette akkurat nå. Takknemlig for all respons.

Kristian, 13. oktober 2023 22:35

Det er mange (leger også) som blander sammen det å ha aktiv (oftest udiagnostisert) cøliaki og det å være en glutenfri cøliaker. Selv en med aktiv cøliaki, som har en autoimmun betennelse i tarmen, har ingen økning av vanlige betennelsesmarkører (som CRP og SR). Det å ha selv en liten økning av CRP er forbundet med økt risiko for hjerte-kar sykdommer, f. eks. hjerteinfarkt. En glutenfri cøliaker har ingen slik økt risiko, heller tvert i mot. Men har du mye hjerte-kar sykdommer i familien bør du ta dette opp med legen din på et separat grunnlag og få kartlagt risikoprofilen din (blodtrykk, lipider i blodet (LDL/TG/HDL), røyking +/-, overvekt. Det finnes medisiner mot mange av disse risikofaktorene som derved gjør det mindre sannsynlig at du skal få hjerte-kar sykdommer. Ofte har man arvelige faktorer som øker risikoen for å få sine foreldres sykdommer, men mange av disse faktorene kan man altså påvirke med medisinsk (profylaktisk) behandling.

Trond S. Halstensen, 18. oktober 2023 18.43

Er det vanlig å reagere på fisk når man nylig har fått cøliaki?

Hei. Jeg fikk cøliaki for et halvt år siden og får vondt i magen når jeg har spist laks. Kan også få litt vondt i magen av hvit fisk. Er det vanlig å reagere på fisk når man nylig har fått cøliaki? ...

Hei. Jeg fikk cøliaki for et halvt år siden og får vondt i magen når jeg har spist laks. Kan også få litt vondt i magen av hvit fisk. Er det vanlig å reagere på fisk når man nylig har fått cøliaki?

Snuppa, 10. oktober 2023 10:21

Nei egentlig ikke, med mindre du også har klassisk allergi mot fisk (som kan være mot laks/ørret, mot enkelte fiskesorter eller all fisk).

Lise Friis Pedersen, 11. oktober 2023 19.09

Har jeg cøliaki?

Hei, Jeg har slitt lenge med periodevis utmattelse etter Covid19, og med periodevis plager i mage/tarm, med oppblåsthet, forstoppelse og mer vann i kroppen i perioder. Fastlegen min ville utrede for cøliaki, og jeg fikk positive prøver på S-Anti-Deam glia IgG (13) og HLA DQ...

Hei, Jeg har slitt lenge med periodevis utmattelse etter Covid19, og med periodevis plager i mage/tarm, med oppblåsthet, forstoppelse og mer vann i kroppen i perioder. Fastlegen min ville utrede for cøliaki, og jeg fikk positive prøver på S-Anti-Deam glia IgG (13) og HLA DQ2, men alt annet var negativt. Jeg har deretter tatt biopsi som sier at jeg har uspesifikke forandringer Marsh grad 1, samt synlig avfklatet bulbus. Legen er på ferie, og jeg har ikke fått noe endelig svar. Betyr dette at jeg har cøliaki, eller kan det være noe annet?

Jen, 08. oktober 2023 15:51

Hvordan man vurderer blodprøvene dine er avhengig av andre tilleggsdata (som om du har hel eller delvis medfødt IgA-mangel). Kun IgG mot deamidert gliadin og Marsh-1 kan tyde på cøliaki, men isåfall kun det som kalles potensiell cøliaki. Skal du kunne bli diagnostisert må din eventuell cøliaki ha høyere aktivitet og det forutsetter at man spiser mer (mye) glutenholdig mat. Ta opp problemstillingen med legen din når hen kommer hjem fra ferie.

Trond S. Halstensen, 11. oktober 2023 18.50

Er utmattet og trett til tross for glutenfri diett, hvordan bør dette følges opp?

Hei. Har hatt cøliaki siden 1992-93. Oppfølging/kontroll, blodprøver tas jevnlig av fastlege, har ikke vært på sykehus til sjekk på en årrekke. Hva er vanlig, og hvordan skal dette følges opp? Følger glutenfri kost, men sliter veldig med utm...

Hei. Har hatt cøliaki siden 1992-93. Oppfølging/kontroll, blodprøver tas jevnlig av fastlege, har ikke vært på sykehus til sjekk på en årrekke. Hva er vanlig, og hvordan skal dette følges opp? Følger glutenfri kost, men sliter veldig med utmattelse og tretthet.

Berit, 27. september 2023 14:44

Dersom alt har gått etter planen, at du har hat fint fall i autoantistoffnivåer og at den nå har vært normal i lang tid, så er cøliakien din under kontroll. Dersom du har fått økende tretthet og andre plager, så ville jeg bedt legen min om å utrede det, uavhengig av din diettbehandlete cøliaki som da ikke kan være årsaken til din tretthet da den ikke lenger er aktiv (fordi du ikke spiser gluten).

Trond S. Halstensen, 27. september 2023 19.30